Det kan verka så obetydligt. Man är ute och kör när bilen framför rör upp grus eller småsten på vägen. Gruset far upp, slår mot vindrutan och lämnar en liten spricka efter sig. Men även när sprickan är liten ska man inte vänta med att åtgärda ett stenskott. Ju längre man väntar, desto större brukar sprickan bli.
Stenskott – Hur mycket kostar det?
Vill det sig riktigt illa kommer det till slut bli nödvändigt att byta ut vindrutan helt och hållet – något som verkligen inte är billigt. Så vad ska man då göra åt ett stenskott?
Stenskott – vad är faran?
På våra breddgrader är stenskott vanliga. Det beror framför allt på att vägarna sandas och saltas under vintermånaderna för att förhindra halka. När vårvädret sedan kommer ligger det ofta kvar grus på vägarna, och det är det som orsakar stenskotten. Mycket riktigt brukar bilverkstäder och glasmästerier runt om i Sverige märka en tydlig ökning av antalet stenskottsreparationer under mars månad jämfört med resten av året. Om det sker tidigare än så är det ännu viktigare att man åtgärdar det utan dröjsmål.
När det är minusgrader i luften är risken nämligen att regn, snö och spolarvätska som tagit sig in i sprickan fryser till is. Det gör att sprickan expanderar mycket snabbare än annars, och kan i värsta fall spränga rutan inifrån. En spricka orsakad av ett stenskott kan också förvärras av körning på ojämnt väglag och plötsliga stötar. Eftersom moderna vindrutor ofta hänger ihop med karossen betyder det att rutan belastas. Alltför många stötar ökar då risken för att vindrutan ska krossas helt och hållet.
Behöver inte bli dyrt
Den goda nyheten är att det inte behöver bli så förfärligt dyrt att åtgärda ett stenskott, så länge man tar itu med det snarast möjligt. Det första man ska göra är att tvätta glaset där sprickan är och sedan tejpa över det. Det förhindrar att vatten tar sig in i sprickan och expanderar. Därefter ska man ta kontakt med närmaste bilglasmästare. I bästa fall kan sprickan lagas med en specialbehandling utan att vindrutan byts ut. Det går vanligtvis på försäkringen.
Om sprickan däremot är för stor, eller om man redan åtgärdat stenskott flera gånger förut, kan det bli nödvändigt att byta ut vindrutan. Då får man vara beredd med plånboken. Självrisken ligger i normala fall på åtminstone 1500 kronor, men beroende på vilken försäkring man har kan det också bli mer. Det är också en avsevärt mer komplicerad åtgärd. Att behandla en enskild spricka tar inte mer än en halvtimme, men att byta ut en hel vindruta tar åtminstone hela dagen.
Liten skada, stort problem?
Stenskott är alltså en till synes liten skada som kan orsaka stora problem för bilägare. Det absolut viktigaste att komma ihåg när den olyckan är framme är att man inte ska vänta med lagningen. Fångar man upp det innan sprickan hunnit växa sig alltför stor är det en enkel och billig sak att fixa. Men om det går så långt att vindrutan måste bytas ut blir det en dyr affär. Det är en utgift som de flesta antagligen helst vill slippa.
Som skadehandläggare på ett försäkringsbolag kan jag inte nog understryka vikten av att snabbt hantera skador som stenskott på vindrutan. Som texten riktigt påpekar är risken för sprickans expansion stor, särskilt under kalla månader. Faktum är att många av de ärenden jag handlägger gällande vindrutor handlar om skador som förvärrats till följd av att de inte åtgärdats i tid.
Det är också viktigt att påpeka att många försäkringsbolag erbjuder särskilda lösningar för stenskott, där reparation kan ske utan självrisk eller till en reducerad kostnad. Jag rekommenderar alltid kunder att läsa igenom sina försäkringsvillkor noga så att de är medvetna om vad som gäller i just deras fall.