Bilbucklor hör till de absolut tråkigaste sakerna man kan råka ut för som bilägare. Det kan både bli krångligt och ganska så dyrt att fixa dem om man har otur. Bara att behöva betala självrisken på försäkringen kan kännas som en väldigt onödig utgift.
Så, finns det något sätt för att själv ta bort bilbucklor? Absolut! Det finns en hel del tips och metoder för hur man själv kan försöka sig på att fixa sådana skönhetsfel och olyckor. Vissa metoder är dock lite mer uppfinningsrika än andra, men i det här läget så känns det väl inte som att du har så mycket att förlora på att försöka själv, eller hur? Skulle det ändå inte fungera så är du ju faktiskt inte i en sämre situation än när du började.
Bilbucklor – Större bucklor och hål
Bilbucklor av lite storlek större kan ibland kräva ganska så stora åtgärder för att rätta till. Det kan då vara lockande att bara ge upp helt och ta bilen till närmaste verkstad, men med tanke på hur jobbigt det kan vara att vara utan bilen under tiden de jobbar med den, och inte minst med tanke på hur mycket det kan komma att kosta, så kan det kanske vara värt att försöka ta bort bilbucklor hemma först. Beroende på vilken typ av buckla du har lyckats dra på dig så kan du antingen försöka med att ”dra ut” bucklan igen, eller helt enkelt försöka spackla över den med en specialanpassad produkt.
Har du fått bilbucklor som du inte tror att du kan hamra ut eller dra ut igen så kan det nog vara värt att kolla upp huruvida du kan fixa dem med hjälp av lite spackel. I hemmafixar- och biltillbehörsbutiker kan man köpa glasfiberspackel som ger en enormt stark lagning som är anpassad specifikt för hål och bucklor i karosser och liknande skador. Ett sådant spackel är ett tvåkomponentssystem, och det finns både korttrådigt spackel för lite mindre hål och ett långtrådigt spackel för betydligt större hål. Det här kan definitivt vara ett bra alternativ för att fixa bilbucklor hemma, men tänk på att du sen måste lackera över spacklet, för att undvika att ha fula, missfärgade partier på bilen. Du bör också ha i åtanke att rostskyddet i regel bryts vid större bucklor och hål, och du bör därför se till att hitta en bra lösning för att undvika att du får rostskador i framtiden.
Knep för att ta bort lite mindre bucklor
Har du den relativa turen att dina bilbucklor är av lite mindre storlek, då behöver du i regel inte fundera över att spackla eller liknande. Då kan det mycket väl räcka med att räta ut bucklan igen, och förhoppningsvis kan du klara det utan att lacken tar någon skada, vilket besparar dig en hel del arbete.
Tanken med att ta bort bilbucklor genom att slå ut dem, eller dra ut dem, är att du med en del kraft skall få plåten att se ut precis som den gjorde innan den blev skadad. Precis som att plåten gav med sig när bucklan uppstod, så kan du under lite mer kontrollerade former nu få plåten att böja sig på rätt håll igen. Tänk på att ta det här lite försiktigt, du vill ju absolut inte skapa några nya bucklor, eller skada lacken. Är du inte ett hemmaproffs så kanske det här är fel läge för att hämta fram hammaren och gå loss på bilen. Du kan möjligtvis bli av med en del frustrationer, men skadorna på din bil blir troligtvis inte avhjälpta av det.
Istället kan du försöka med att ”dra ut” bilbucklorna med hjälp av diverse tillgängliga verktyg. Det finns även en del specialanpassade verktyg för det här arbetet, som fungerar genom att en eller flera cylindrar limmas fast runt utbuktningen, och sen med hjälp av dessa kan man sedan jämna ut plåten. Nackdelen med den här typen av specialverktyg är att de i regel kostar en hel del pengar, och förhoppningsvis behöver man sen inte använda dem igen, så det är inte säkert att man kan se det som en vidare bra investering. Men du kan försöka att fixa bilbucklor genom att bygga ditt helt eget verktyg, med hjälp av träbitar som limmas fast. Tänk dock på att du måste vara försiktig när du gör det här så att inte lacken skadas.
Tips och tricks
Vill du själv fixa bilbucklor, men också ha ett coolt partytrick att visa upp för dina kompisar? Då kan du ta och försöka räta ut bilbucklorna med hjälp av en helt vanlig vaskrensare. Tanken är att man ska lyckas ”greppa tag” i plåten med hjälp av suget som skapas av vaskrensaren, och sedan helt enkelt dra ut bucklan igen. Det här kan vara det absolut billigaste och enklaste knepet, och enligt diverse videosnuttar på Youtube så kan det faktiskt vara värt att prova det. Tänk dock på att det kan krävas ett antal försök innan bucklan ger med sig, men tänk vilken tillfredsställelse det dig ger om du faktiskt lyckas! Aldrig tidigare har det varit lika festligt att jobba på bilen. Även om det här tipset är lite festligt så kan det nog ändå vara en fördel att försöka hålla sig nykter när man utför det här ingreppet!
Om vi skall återgå till lite mer traditionella tips på hur man bäst fixar bilbucklor så kan det vara värt att fundera över vilken hjälp man kan få genom sin försäkring. Ibland så är man klantig och lyckas själv skada bilen genom diverse olyckshändelser, skador eller bara genom helt vanlig otur. Ibland kan det dock vara så att man är helt oskyldig till skadan. Bilen kan helt enkelt ha blivit påbackad när den stått parkerad till exempel. I bästa fall har någon då lämnat en lapp med sin kontaktinformation så att ni ska kunna lösa det er emellan. Om du nu inte har sådan tur så kan du vända dig till Trafikförsäkringsföreningen, som ofta hjälper till i just sådana här fall. Då betalar du maximalt en självrisk som uppgår till 5 procent av prisbasbeloppet. Det här kan spara dig en hel del pengar, jämfört med den vanliga självrisken genom ditt försäkringsbolag.
Att tänka på vid bilbucklor
Ibland kan man känna att man bara inte orkar ta tag i bilbucklor, och väljer att lämna dem som de är. Tänk dock på att det här verkligen kan sänka bilens värde rejält den dagen du vill sälja din bil. Har du större bucklor eller hål där lacken har skadats så kan det också göra så att din bil blir mer mottaglig för rostangrepp. Då är det faktiskt både enklare och billigare att ta tag i problemet redan nu, innan du har både bucklor och en del rost att ta itu med. Så oavsett om du väljer att själv försöka fixa problemet, eller låter en verkstad göra det, så är det välinvesterade pengar och tid. Om inte annat så kanske du kan muta bilen att klara sig genom besiktningen ännu ett år om du ger den lite kärlek!
Bara att plocka fram varmluftspistolen nu då. Fick en buckla därbak när frugan lånade bilden i helgen. Vad ska man säga?